گل گیاه

اصول کاشت، نگهداری و پرورش گل جعفری

گلدان شهری گل جعفری گل دان شهرداری فلاورباکس شهری گل شهرداری

جعفری یکی از گیاهان سریع الرشد است. این گیاه به مناطق گرمسیری و معتدل علاقه زیادی دارد و در این مناطق بیشتر می روید. جعفری بومی آمریکای شمالی و جنوبی است و گلهای آن زرد، نارنجی و گاهی قرمز است. نگهداری و پرورش جعفری کار سختی نیست و در تمام مناطق ایران قابل کشت است.

این گیاه در گوشه و کنار شهرها برای زیباسازی کوچه ها، خیابان ها و مناطق تفریحی کاشته می شود. امکان نگهداری و پرورش جعفری در گلدان نیز وجود دارد و حتی می توانید آن را در گلدان پرورش دهید و به عنوان گیاه آپارتمانی در منزل داشته باشید.

تولیدی و بازرگانی هیلدا تولید کننده انواع فلاور باکس طبقاتی برای دیزاین خیابان ها است

معرفی گل جعفری

جعفری گیاهی یک ساله است که 56 گونه دارد. این گل از خانواده آفتابگردان است و همانطور که گفتیم زادگاه آن آمریکای شمالی و جنوبی است. نگهداری و فرآوری جعفری از اواخر اسفند آغاز می شود و گیاه جعفری در فروردین شروع به گلدهی می کند. این گل بسیار مقاوم است و حرارت زیاد روی آن تاثیر چندانی نمی گذارد. جعفری علاوه بر اینکه در برابر هوای گرم مقاوم است، با تغییرات دما نیز سازگار است و می تواند مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما از خود نشان دهد.

شکل ظاهری گل جعفری

گل جعفری دارای گل های زرد، نارنجی، مسی و برنجی است. ساختار این گیاه علفی است و خیلی سریع رشد می کند و در شرایط عالی و خوب بین 30 تا 50 سانتی متر رشد می کند. گلدهی این گیاه از ابتدای فرودین تا اواخر شهریور می باشد. اخیرا نگهداری و پرورش جعفری بسیار رایج شده و طرفداران خاص خود را دارد.

البته همه انواع جعفری محبوب نیستند و در ایران انواع آفریقایی، فرانسوی، آمریکایی و پاکوتاه طرفداران بسیار بیشتری دارند. گونه های آفریقایی و آمریکایی آن گل دارای گل های بسیار بزرگ بوده و تا ارتفاع 90 تا 150 سانتی متر رشد می کنند. جعفری فرانسوی و پاکوتاه گلهای زیبایی دارند و نسبت به انواع دیگر کوچکتر هستند. برگ های آنها نیز بزرگتر از گونه های دیگر به نظر می رسد.

ظاهر گل جعفری

انواع گل جعفری

انواع مختلفی از جعفری وجود دارد، اما نمی توان همه انواع آن را در شهرها یا گلدان ها پرورش داد. گونه هایی که اخیراً بیش از همه کاشته و تکثیر شده اند و در پارک ها، فضای سبز، گلدان ها و منازل نگهداری می شوند گونه هایی مانند هیبرید فرانسوی، آفریقایی، آمریکایی، فرانسوی آفریقایی دورگه و سینت هستند.

نوع اول فرانسوی دارای گل های بسیار زیبایی است و بوته های خیلی بزرگی ندارد. طیف رنگی گل های گونه فرانسوی قرمز، زرد، نارنجی و مخلوط است. جعفری آفریقایی و آمریکایی خواص مشابهی دارند. این گونه ها دارای گل های واقعی و بوته های بزرگ هستند.

طیف رنگی گل های گونه های آفریقایی و آمریکایی زرد و نارنجی است اما بیشتر آنها نارنجی است اما آخرین گونه بسیار خاص و زیبا است و بر خلاف انواع دیگر جعفری گل های درشت و گل های آن را ندارد. پنج گلبرگ و اغلب نارنجی با ترکیب قرمز هستند. نگهداری و پرورش جعفری آسان است، اما نگهداری از گونه های دیگر می تواند کمی دشوار یا پیچیده باشد.

 

نحوه کاشت بذر گل جعفری در گلدان و باغچه

برای کاشت بذر جعفری باید بذرها را در اواخر زمستان بکارید. سه راه بسیار ساده برای کاشت بذر جعفری وجود دارد که به راحتی می توانید بذر این گیاه را بکارید. برای کاشت جعفری در گلدان باید گلدانی با خاک مناسب برای کاشت گل تهیه کنید.

دانه ها را روی سطح خاک بریزید و روی بذرها را با یک لایه نازک خاک بپوشانید. سپس گلدان را آبیاری کنید تا بذرها از خاک خارج نشوند و گلدان را در دمای 25 تا 30 درجه نگه دارید تا بذرها جوانه بزنند. اگر از نگهداری و پرورش جعفری در باغ خود لذت می برید، دست به کار شوید و باغ خود را شخم بزنید.

حالا بذرها را در سوراخ های کوچکی به اندازه یک انگشت به فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر بکارید و تا زمانی که بذرها از خاک بیرون نیایند اجازه ندهید خاک روی آنها خشک شود. روش آخر کمی دشوارتر از دو روش اول است، اما نتیجه بهتری خواهید گرفت.

در این روش باید بذر گل جعفری را به مدت 12 ساعت خیس کنید و سپس خواهید دید که جوانه های کوچک ظاهر می شوند. حالا یک گلدان آماده کنید و دانه ها را در آن بکارید. وقتی اندازه گل ها به 7-10 سانتی متر رسید، می توانید آنها را در باغچه یا خانه داشته باشید. اگر شهر شما آب و هوای سردی دارد، کاشت جعفری در آپارتمان بهترین گزینه برای پرورش آن است.

شرایط و نحوه نگهداری و پرورش گل جعفری

نگهداری و پرورش جعفری بسیار ساده است و می توانید آن را در هر مکانی پرورش دهید اما به شرط رعایت اصول نگهداری و پرورش گیاه جعفری. آبیاری، کوددهی، روشنایی، دما و هرس نکاتی هستند که باید رعایت کنید، در غیر این صورت رشد گیاه شما روز به روز کاهش می یابد.

مهمترین عامل رشد، قرار گرفتن در معرض و آبیاری است و اگر بیش از حد آبیاری کنید گیاه پژمرده می شود. شرایط نگهداری جعفری در آپارتمان ممکن است کمی برای شما سخت باشد.

آبیاری گل جعفری

آبیاری صحیح یکی از شرایط کشت جعفری است. سعی کنید گیاه جعفری را زیاد آبیاری نکنید وگرنه گیاه جعفری پژمرده می شود. اگر گیاه خود را در باغ نگهداری می کنید، بهتر است برای آبیاری گیاه دیر اقدام نکنید و بعد از حداقل دو روز به جعفری آبیاری کنید.

اگر گیاه جعفری خود را در خانه نگهداری می کنید، آبیاری را کم کنید و زمانی که گیاه شروع به پژمرده شدن کرد به آن آبیاری کنید. این شرایط زمانی اعمال می شود که گیاه خود را در گلدان نگهداری کرده باشید. اگر جعفری در باغ دارید، حتما هر روز به آن سر بزنید و بررسی کنید، چون هوای تابستان گرم است، ممکن است به زودی نیاز به آبیاری گیاه داشته باشید.

 

نور مورد نیاز گل جعفری

منطقه شمال و جنوب آمریکا دارای آب و هوای بسیار گرم و گاهی معتدل است، بنابراین شاید متوجه شده باشید که چرا جعفری در این مناطق بهتر رشد می کند. در واقع این گل هوای گرم و نور زیاد را دوست دارد. اگر شرایط داشتن جعفری در آپارتمان خود را ندارید، خرید یا کاشت این گل توصیه نمی شود، زیرا اگر گل نور کافی دریافت نکند، گلدهی متوقف می شود و گیاه شما علف می روید.

حالا نوبت به نکته دوم می رسد. اگر این گیاه را در باغچه و هوای آزاد نگهداری می کنید، بهتر است آن را در جایی بکارید که سایه ندارد. جعفری را زیر درختان و کنار چمن نکارید زیرا کمبود نور باعث رشد نکردن و کوچک ماندن گیاه می شود.

بیشتر بخوانید : دیزاین فضای سبز بلوار

دمای مناسب برای گل جعفری

دما یکی دیگر از نکات بسیار مهم در نگهداری و پرورش جعفری است و رشد این گیاه پس از آبیاری و قرار گرفتن در معرض آن به آن بستگی دارد. اگر جعفری را در گلدان در منزل نگهداری می کنید، بهتر است آن را در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا بهترین رشد را داشته باشد.

اگر این گیاه دوست داشتنی را در باغ دارید و هوا بسیار بسیار گرم است، بهتر است آن را در سایه روشن بکارید تا نور فیلتر شده به گل جعفری برسد. این گیاه در دمای 5- تا 15 درجه سانتیگراد می تواند زنده بماند و رشد کند اما سرمای زیاد مانع از رشد می شود و باعث خشک شدن گیاه می شود.

خاک گل جعفری

حالا به مهم ترین قسمت نگهداری و پرورش جعفری می رسیم. این گیاه به خاک نسبتاً سنگین با زهکشی بالا نیاز دارد. اگر می خواهید برای این گل از گلخانه خاک تهیه کنید، باید خاک برگ با پرلیت بخرید، اما اگر می خواهید خاک را تهیه کنید، به فروشگاه بروید و بیل را بیاورید.

قبل از شروع، خاکی مانند خاک رس آماده کنید و خاک را با برگ های خشک درخت مخلوط کنید. حالا مقداری ماسه نسبتاً درشت داخل خاک بریزید و برای زهکشی مناسب مقداری ماسه داخل خاک بریزید و مخلوط کنید تا ترکیب خاک برگ یکنواخت شود. خاکی که برای جعفری انتخاب می کنید باید با کودهای حیوانی یا شیمیایی مخلوط شود تا گیاه سریعتر رشد کند.

تغذیه و کود دهی گل جعفری

جعفری یکی از گیاهانی است که کوددهی برای آن اهمیت زیادی دارد و تأثیر مستقیمی بر رشد گیاه دارد. برای کود دهی جعفری می توانید از کودهای حیوانی و شیمیایی استفاده کنید. کود شیمیایی مناسب برای جعفری 15-15-15 می باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر می خواهید از کود دامی استفاده کنید باید کود را ضد عفونی کنید.

بیش از حد کود ندهید، زیرا استفاده زیاد از کود به ریشه گیاه شما آسیب می رساند. یکی دیگر از اصولی که در نگهداری جعفری باید رعایت کنید، کوددهی به موقع است. کود دهی را زمانی شروع کنید که رشد گیاهتان کند است، اما فراموش نکنید که ابتدا علت کم رشدی جعفری را بپرسید، اگر مشکل خاصی مشاهده نکردید، کود دهی را انجام دهید. بهتر است ماهی یک بار کود دهی شود.

هرس گل جعفری

آخرین نکته مهم در مورد رشد و نگهداری جعفری هرس گیاه است. هرس فقط برای درختان نیست، برای گیاهان علفی نیز کاربرد دارد. هرس جعفری بسیار آسان است و فقط باید مراقب آن باشید. گل های جعفری در ماه های اول نیازی به هرس ندارند اما زمانی که گلدهی کم شد باید گیاه را هرس کنید.

هرس جعفری باید بسیار با دقت و بهداشت انجام شود در غیر این صورت گل بیمار می شود. یک قیچی یا یک چاقوی بسیار تیز آماده کرده و ضدعفونی کنید. این کار از بیمار شدن گیاه هنگام هرس قسمت هایی از گیاه خود جلوگیری می کند. شاخه ها و گل های خشک شده را ببرید. همچنین باید برگ هایی را که نزدیک به زمین رشد کرده اند در پایه گیاه بچینید تا رشد گیاه افزایش یابد. فقط مراقب باشید که استرس زیادی به گیاه وارد نکنید، زیرا هرس بیش از حد گیاه برای بازسازی خود باعث توقف گلدهی می شود.

روش تکثیر گل جعفری

روش تکثیر جعفری ساده است و روش دیگری ندارد. تنها راه تکثیر جعفری از طریق بذر است. برای گرفتن بذر از گیاه باید از روش قبلی یعنی هرس استفاده کرد. برخی از گل های این گیاه نمی میرند و فقط گل های روی برگ هایشان می ریزند.

گل هایی که نمی میرند را نچینید زیرا این ها دانه های جعفری هستند و فقط باید بگذارید کاملا رشد کنند و خشک شوند. زمانی که این گل ها خشک شدند، بذرها برای کاشت آماده می شوند. اگر بذرها هنوز سبز هستند برای کاشت و تکثیر مناسب نیستند و بهتر است اجازه دهید کپسول بذر کاملا خشک شود و بذرها را آماده کنید.

روش تکثیر جعفری

علت کاشت و خواص دارویی گل جعفری

برخلاف تصور رایج، جعفری نه تنها منظره ای زیبا برای تزیین باغ و منزل است، بلکه یک گیاه دارویی است و خواص بسیار زیادی دارد. از خواص شگفت انگیز جعفری می توان به توانایی آن در درمان بیماری های چشمی، تسریع روند بهبود زخم ها و جراحات و تصفیه خون اشاره کرد. همچنین می توانید از عصاره این گیاه برای جلوگیری از درد عضلانی و جلوگیری از خونریزی ناشی از هموروئید استفاده کنید.

با برگ های له شده این گیاه می توانید از شر جوش های صورت خود خلاص شوید. بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند که چای جعفری برای سرماخوردگی بسیار مفید است. جعفری دارای خواص دیگری از جمله خواص ضد التهابی، تقویت سلامت پوست، جلوگیری از سپسیس و مبارزه با انگل است.

مطلب پیشنهادی: دیزاین فضای سبز خیابان

 

آفات و بیماری های گل جعفری و درمان آن

یکی از مهم ترین قسمت های نگهداری از این گیاه نحوه مقابله با آفات و بیماری های جعفری است. بیماری های این گیاه می تواند قارچی یا طبیعی باشد. یعنی بیماری های طبیعی در مگس ها و پشه ها. اگر روی ساقه گیاه سوسک های سفید کوچکی دیدید سریع به نزدیک ترین گلخانه بروید و برای شپشک های آرد آلود سم بخرید.

اگر پشه های سفید در اطراف گیاه در حال پرواز بودند، فقط یک حبه سیر را در کنار گیاه قرار دهید، اگر مشکل حل نشد، برای پشه های سفید سم بخرید. آفت بعدی هم برای انسان و هم برای گیاهان خطرناک است. این آفات روی برگ ها می خزند و از رسیدن نور به گیاه جلوگیری می کنند.

در صورت مشاهده این آفت به هیچ عنوان به محل آلوده دست نزنید زیرا باعث ایجاد تاول و قرمزی روی دست شما می شود. اول از همه، دستکش بپوشید و نخ ها را پاک کنید. سپس باید برگ ها را با آب ولرم خوب بشویید. اکنون فقط باید برای عنکبوت قرمز سم خریداری کنید تا از رشد آفت جلوگیری کنید.

اگر هیچ یک از این آفات را نمی بینید، ریشه و خاک گیاه را بررسی کنید. گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه آن را بررسی کنید. در صورت مشاهده لکه سفید روی ریشه گیاه شما عفونت قارچی دارد و باید خاک اطراف ریشه را جدا کرده و ریشه گل را با قارچ کش ضد عفونی کنید. سپس خاک جدید را در گلدان گیاه خود بریزید.

سوالات متداول | نگهداری گل جعفری

 

زمان کاشت گل جعفری در گلدان چه زمانی است؟

برای کاشت بذر جعفری باید بذرها را در اواخر زمستان بکارید. سه راه بسیار ساده برای کاشت بذر جعفری وجود دارد که به راحتی می توانید بذر این گیاه را بکارید. برای کاشت جعفری در گلدان باید گلدانی با خاک مناسب برای کاشت گل تهیه کنید.

 

علت گل ندادن گل جعفری چیست؟

گل های جعفری همیشه گل دارند به شرطی که اصول نگهداری و پرورش گیاه جعفری را رعایت کنید. آبیاری، کوددهی، روشنایی، دما و هرس نکاتی هستند که باید رعایت کنید، در غیر این صورت رشد گیاه شما روز به روز کاهش می یابد.

 

آفت گل جعفری را چگونه درمان کنیم؟

یکی از مهم ترین قسمت های نگهداری از این گیاه نحوه مدیریت آفات و بیماری ها با جعفری است. بیماری های این گیاه می تواند قارچی یا طبیعی باشد. منظور ما از بیماری های طبیعی مگس ها و پشه هاست که باید روش متفاوتی برای مقابله با هر یک از آنها اجرا شود. در این مقاله با این روش ها به طور کامل آشنا می شوید.

فلاورباکس شهری گلدان های طبقاتی هیلدا باکس گل هیلدا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *