گل گیاه

معرفی گل آلیسوم گل عسل

گل آلیسوم گل عسل گل برای گلدان شهری گلدان طبقاتی

گل آلیسوم گل عسل

Alyssum (گل عسل) Lobularia maritima (مترادف با Alyssum maritimum) متعلق به خانواده Brassicaceae و بومی منطقه مدیترانه است. آلیسوم گیاهی است یکساله/دوساله، چمن‌ دار و کوتاه قد که ارتفاع آن بین 5 تا 30 سانتیمتر است و هر بوته میتواند فضایی بین 20 تا 30 سانتیمتر را در سطح خاک اشغال کند. گل های کوچک این گیاه حدود 5 میلی متر قطر دارند و رنگ های صورتی، سفید، زنبق و بنفش است. رایحه این گل ها شیرین است و به دلیل شباهت آن به بوی عسل، گاهی به آن گل عسل نیز می گویند.

دوره گل دهی از اواسط – اواخر بهار تا شروع سرما و یخبندان در اواخر پاییز است که زیبایی را به محیط اطراف می بخشد. به دلیل عطر شیرینی که دارد به طور طبیعی جذب حشرات به خصوص زنبور عسل می شود. نام این گیاه در زبان انگلیسی Sweat Alyssum است.

تولیدی و بازرگانی هیلدا تولید کننده انواع فلاور باکس طبقاتی برای دیزاین خیابان ها است. و از گل آلیسوم برای زیباسازی فضای سبز بیرونی هم استفاده میشود با ما همراه باشید.

شرایط محیطی گل آلیسوم

آبیاری گل آلیسوم گل عسل


این گیاه از نمونه های است که پس از استقرار در جای خود و شروع به گل دهی نیاز به آبیاری متوسط ​​تا کم دارد. یعنی باید بگذاریم سطح خاک تقریبا خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنیم. آبیاری زیاد و رطوبت دائمی خاک در پایه گیاه از جمله عوامل عدم رشد و گل دهی مناسب این گیاه است. همچنین در این شرایط احتمال شیوع برخی بیماری های قارچی و پوسیدگی ساقه های پایینی گیاه افزایش می یابد.

نور مورد نیاز گل آلیسوم

مکان هایی با آفتاب کامل (حداقل 6-8 ساعت نور مستقیم خورشید) یا آفتاب جزئی (4-5 ساعت نور مستقیم خورشید) برای این گیاه مناسب است. مکان های سایه دار بدون تابش مستقیم آفتاب باعث بلند شدن بیش از حد ساقه ها، افزایش فاصله بین برگ ها روی ساقه، کم یا عدم گلدهی و عطر ضعیف گل ها و شیوع بیماری های قارچی از جمله کپک می شود.

دما مورد نیاز گل آلیسوم

گرمای هوا در تابستان موجب کاهش گل دهی این گیاه است اما با فرا رسیدن پایان تابستان و فصل پاییز دوباره شاهد گلدهی بیشتر این گیاه هستیم. توجه داشته باشید که این گیاه می تواند چندین سال در مناطقی با دمای بالای صفر درجه سانتیگراد در زمستان به زندگی خود ادامه دهد. البته برای تشویق این گیاهان در چنین شرایطی باید گیاهان را در فصل زمستان به خوبی هرس کنید (یک سوم قد گیاه باقی می ماند) تا بهار که می رسد خوب رشد کرده و دوباره شکوفا شوند.

همچنین بخوانید : دیزاین فضای سبز بلوار

خاک مناسب گل آلیسوم

خاک سخت نیست و ترکیب قسمتی از خاک معمولی باغچه + قسمتی خاک برگ برای این گیاه مناسب است. البته استفاده از کمی ماسه (به مقدار یک قسمت در مخلوط خاک + خاک برگ) نیز به زهکشی بهتر خاک محل کاشت این گیاه کمک می کند. همچنین اگر خاک محل کاشت مناسب و از خاک برگ نیز استفاده شود و با توجه به اینکه این گیاه یک سال عمر می کند نیازی به استفاده از کود نیست. به ویژه غنای بیش از حد خاک یا کوددهی بیش از حد می تواند باعث کاهش گلدهی این گیاه شود. اما در صورتی که خاک از مواد غنی بهره نبرد می توانید ماهی یک بار از کود کامل مانند فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ برای این گیاه استفاده کنید.

تکثیر گل آلیسوم گل عسل

این گیاه از طریق بذر تکثیر می شود. بذرها را می توان 5 تا 6 هفته قبل از پایان زمستان در یک محیط مانند اتاق سرپوشیده حفاظت کرد و کاشت

و اگر می خواهید بذرها را مستقیماً در خاک باغ بکارید باید تا بهار و پس از خطر آخرین یخبندان بهاره صبر کنید .. دانه ها را می توان روی سطح خاک پخش کرد.

کافی است دانه ها را با کف دست به سطح خاک فشار دهید. برای آبیاری می توان از روش آب پاشی تا سبز شدن بذرها استفاده کرد تا دانه ها تکان نخورند. دمای ایده آل 13-24 درجه سانتیگراد است و گلدان حاوی بذرها باید در مکانی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

جوانه زدن بذرها 15-20 روز طول می کشد. وقتی گیاهان جوان را به باغ منتقل می کنیم، می توانیم بین هر دو گیاه 15-20 سانتی متر فاصله در نظر بگیریم.

آفات و بیماری ها گل آلیسوم

شته ها می توانند مشکل ساز شوند، به خصوص زمانی که گیاه تحت استرس باشد. این گیاه به بیماری‌ها حساسیت چندانی ندارد، اما اگر در سایه و خاک سنگین که زهکشی مناسبی ندارد، رشد کند، بیماری‌های قارچی خاصی مانند کپک یا پوسیدگی ساقه می‌تواند گسترش یابد.

هرس گل آلیسوم گل عسل

اگر گل های پژمرده هرس بشوند، دوره گلدهی این گیاه بیشتر است. البته با توجه به علفی بودن این گیاه، چیدن تک تک ساقه‌های گل‌های پژمرده مشکل است، بنابراین پس از اولین اوج گل‌دهی، با کمک قیچی بوته‌ها را به‌طور یکنواخت و تا نصف هرس شود. ارتفاع پس از مدتی ساقه های جدید رشد کرده و گل های بیشتری تولید می شود.

گلدان – فلاورباکس%شهر%گلدان%طبقاتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *