گل گیاه

نگهداری و پرورش گل اطلسی

گل اطلسی گل برای شهر گلدان طبقاتی فلاورباکس

اطلسی یکی از خاطره انگیزترین گل هایی است که از قدیم ایام در مهمان خانه های ایرانی یافت می شود. این گل به سرعت رشد می کند و جلوه زیبایی به محیط می دهد. اطلسی رنگ های بسیار متنوعی دارد و هر فردی با هر سلیقه ای می تواند یکی از انواع زیبای اطلسی را برای رشد انتخاب کند. برای نگهداری گل اطلسی باید با شرایط پرورش گل اطلسی و بیماری های گل اطلسی آشنا باشید تا بتوانید بهترین شرایط را برای گل های خود ایجاد کنید و از بیماری ها پیشگیری کنید. با ما همراه باشید و درباره گل اطلسی هلندی و نحوه پرورش گل اطلسی بیشتر بدانید.

همچنین بخوانید : کاشت پرورش گل جعفری

معرفی گل اطلسی

گل اطلسی گیاهی از خانواده Solanaceae و بومی آمریکاست. این گیاه دارای ارقام چند ساله و یکساله است. خانواده Solanaceae در فارسی به خانواده سیب زمینی معروف است. گیاهانی مانند فلفل زینتی، تنباکوی زینتی و اطلس از این خانواده هستند. گل های گل اطلسی معمولاً دو رنگ و دارای گلبرگ های قرمز با لبه سفید هستند. البته تنوع رنگی ساتن زیاد است و می توان قرمز، بنفش، صورتی و … را هم دید، اطلسی را معمولا در گلدان می کارند زیرا در برابر باد و باران مقاومت چندانی ندارد. این گیاه به سرما نیز حساس است. پس از کاشت و رشد گل اطلسی، در صورت فراهم آوردن شرایط مناسب، شاهد رشد سریعی خواهید بود. ارتفاع گیاه گاهی به 60 سانتی متر می رسد. در زیر شرایط لازم برای نگهداری اطلس را معرفی می کنیم.

 

شرایط نگهداری اطلسی

 

نور گل اطلسی

،اطلسی مانند سایر گل ها، گیاهی نور دوست است. برای حفظ اطلس حداقل به 5 ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارید. هر چه نور گیاه بیشتر شود، گیاه بیشتر رشد می کند و گلدهی بهتری دارد. اگر نور کمی از گیاه وجود داشته باشد، برگها رنگ پریده می شوند و تعداد گلها کاهش می یابد. رشد علفی گیاه و افزایش فاصله بین برگ ها نشان دهنده کمبود نور است.

 

آبیاری گل اطلسی

گل اطلسی گلدانی به آب معمولی نیاز دارد و خاک همیشه باید مقداری رطوبت داشته باشد.
البته اطلسی تا حدودی به خشکی مقاوم است اما در این صورت از تعداد و طول عمر گلها کاسته می شود. برای تعیین زمان آبیاری سطح خاک گیاه را بررسی کنید. اگر رطوبت از سطح خاک از بین رفته است، آن را آبیاری کنید و اجازه ندهید لایه های زیرین خاک خشک شوند. در مورد آبیاری نیز باید مراقب باشید که اطلسی نتواند در برابر بارندگی های شدید مقاومت کند، بنابراین در هنگام آبیاری نباید روی برگ های گیاه آب پاشید.

 

دما گل اطلسی

به سرما و گرمای شدید حساس است. دمای نگهداری نباید بیشتر از 30 درجه و کمتر از 15 درجه باشد. بهترین دما برای نگهداری اطلس 18 تا 25 درجه است. البته سرعت گلدهی گیاه به طور کلی با افزایش دما کاهش می یابد. پس زمانی که دما به بالای 30 درجه می رسد باید به آبیاری بیشتر توجه کنید تا گیاه خشک نشود.

 

خاک گل اطلسی

خاک برای اطلسی خاکی با زهکشی بالا انتخاب کنید. مخلوطی از خاک باغچه، ورمی کمپوست، پرلیت، پیت ماس ​​و مقداری ماسه مناسب است. هنگام کاشت گیاهان در باغ می توانید از کود حیوانی پوسیده برای تامین مواد مغذی استفاده کنید. اگر مواد غذایی گیاه کم باشد، برگها رنگ پریده به نظر می رسند و باید با کود دهی این مشکل برطرف شود.

 

کود دهی گل اطلسی

یکی از عوامل مهم در پرورش شاهی است. کودهای مخصوص گیاهان زینتی (مثلاً 10-10-10 یا 20-20-20) برای گیاه مناسب است. 1 گرم کود را در 1 لیتر آب حل کرده و هر دو هفته یکبار هنگام آبیاری به گیاه بدهید تا قوی شود. زرد شدن برگ های گیاه می تواند نشانه کمبود آهن باشد که باید با کودهای حاوی آهن جبران شود.

 

هرس گل اطلسی

با حذف گل‌های مصرف‌شده می‌توانید به ادامه گلدهی گیاه کمک کنید. اگر می‌خواهید ساقه‌ها را بلندتر کنید، می‌توانید حدود 4 اینچ از انتهای ساقه‌ها را ببرید تا رشد ساقه‌های کناری را تشویق کنید. به این ترتیب گیاه به شکل بوته رشد می کند و گل ها در سراسر بوته پخش می شوند.

 

گل دهی گل اطلسی

پس از 3 ماه، هنگام کاشت بذر گل اطلسی می توانید گلدهی را مشاهده کنید. به طور کلی، گلدهی آتلانتیس از اواخر بهار تا اواخر پاییز رخ می دهد.

 

کاشت گل اطلسی

برای کاشت گل اطلسی ابتدا باید بذرها را آماده کنید. بهترین زمان برای کاشت بذر اوایل بهار است. برای این کار یک گلدان با دهانه بزرگ انتخاب کنید و آن را با خاک پر کنید. دانه ها را روی زمین ریخته و روی آنها را با مقداری خاک بپوشانید. بهتر است دانه ها حداقل 3 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. خاک را با اسپری آب مرطوب کنید. برای بهبود شرایط گلخانه، گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. پس از جوانه زدن برگ ها می توانید نایلون را جدا کنید. پس از رشد بذرها و تولید حدود 4 تا 6 برگ، می توانید گیاهان جدید را به گلدان های مورد نظر منتقل کنید. تقریباً سه ماه بعد می توانید گلدهی آنها را ببینید.

 

آفات و بیماری های اطلسی

اطلسی مستعد ابتلا به شانکر علف های هرز است و یکی از شایع ترین مشکلات محسوب می شود. با چرخاندن گیاهان، علف های سرطانی از شیره آنها استفاده می کنند و به آنها آسیب می رسانند. از دیگر بیماری های اقیانوس اطلس می توان به حشرات برگ خوار و شته ها اشاره کرد. برای از بین بردن شته ها می توانید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. اطلس همچنین از بیماری های ویروسی مانند موزاییک تنباکو و موزاییک خیار و بیماری های قارچی رنج می برد. کپک خاکستری یک بیماری قارچی است، علائم آن لکه های قهوه ای روی برگ ها و ساقه ها است. برای بیماری های قارچی می توانید از انواع قارچ کش های موجود استفاده کنید.

 

حرف آخر هیلدا

بازرگانی هیلدا تولید کننده انواع فلاور باکس های طبقاتی گل گیاه است. برای دیدن تمامی مدل های فلاور باکس های طبقاتی به لینک مراجعه کنید.

هیلدا بزرگترین تولید کننده گلدان های شهری گلدان های طبقاتی گلدان گرین وال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *